Zelfstandig werken is een kenmerkende onderwijsontwikkeling binnen Het Kompas
Dit heeft geleid tot:
– het werken met keuze- en planborden voor de groepen een tot en met drie,
– het werken met een dag-/weektakenschema vanaf groep vier tot en met acht.
– het aangeven van de dagelijkse en/of wekelijkse instructiemomenten op planborden.
– het werken met Daltonblokjes. Alle kinderen krijgen een blokje in groep drie. Met behulp van dit blokje geven kinderen aan of ze hulp willen ontvangen, hulp willen geven of voor zichzelf willen werken.
– de aanwezigheid van materiaal voor in kieskasten waaruit de kinderen en leerkrachten een keuze kunnen maken uit zelfstandig te verwerken herhalings- en verdiepingsstof en uit educatief spelmateriaal.
– het werken met gangpasjes door de hele school. Ieder kind kan ervoor kiezen zelfstandig aan het werk te gaan in de gang. Per klas kunnen vier kinderen stil op de gang werken.
– zelfstandig werken op Chromebooks. Om de werking hiervan te leren kennen krijgen kinderen lessen. Diverse methodes vereisen een verwerking op de computer.